SRS mätbrev till Accenten

Att skaffa sig ett mätbrev till Accenten är faktiskt inte alls svårt. Även om det finns bra information om SRS systemet på Svenska Segelförbundets hemsida tänkte vi berätta på ett enkelt sätt hur man kan fåt ett mätbrev så man kan delta i (klubb)kappseglingar med sin Accent.

Vad är SRS?

Svensk Respit System. I korthet: ett enkelt ”ORC” för alla båtar så man kan tävla mot varandra. Man kan ansöka väldigt enkelt genom ”standard” båtdatablad eftersom Accenten är med i segelförbundets databas och Accentens klassregler, samt Accentens empiriska/data historik i kappseglingar, gör att man har kommit fram till ett välbalanserat respittal för Accenten i ”standard” skick. Man kan modifiera sitt standard SRS-tal med att lägga till allt data om dina segel (om detta är inmätts av en segelmakare) samt kan man välja t.ex. om man har med bordet i inredningen eller om man har rulle till genuan ovan däck eller under. Om man inte har en genua 1 men bara en genua 2 får man ett mer förmånligt SRS tal men ”betalar” man kanske lite fart i lättare vindar.

Blir man mer seriös, har man ingen standard Accent eller vill man få den mest korrekta SRS tal kan man välja att en ”mätman” mäter in din båt. Då behöver man tömma hela båten från ”lös” vikt och mätmannen vägar båten i en kran. I så fall får men ett riktigt mätbrev som oftast leder till ett förmånligt (marginal skillnad) SRS tal eftersom båtar i vår ålder brukar vara lite mer tungt än vad det standard databladet säger. Det här betalar man såklart en extra avgift för.

Är det svårt att ansöka?

Nej inte alls! Systemet brukar öppnas i februari/mars varje säsong och man kan ansöka via https://www.svensksegling.se/matbrevbatteknik/AlltduvillvetaomSRS

”Jag är en cruising seglara, varför skulle jag ansöka ett mätbrev?”

Hmmm….. vi känner väl igen detta. Ett intressant påstående som man ofta hör vid bryggorna och på båtklubbar.

Glöm inte att Accenten kommer från en tid där cruising och kappseglingen var olika sidor på samma mynt, dvs nya modeller testades i kappseglingen och om de var framgångsrika togs de i massproduktion för försäljningen till konsumenten. Man kan kalla mig för romantiker men jag tycker att 70- och början av 80-talet var magiskt kring segelbåten utvecklingen för konsumenter. Man köpte en familjebåt som två år innan dess tog hem segern i Gotland runt eller VM. Så funkar det inte längre nuförtiden.

Punkten jag vill komma fram till är att cruising- och kappseglingen inte är helt olika och förstärker varandra till en viss nivå. Saker som man lära sig tidigt om båten i kappseglingen (optimera farten, hur tålig är båten under intensiva omständigheter, vilka trimlinor eller fall fungerar tröga) bidrar till säkerhet och komforten för cruising. Tvärtom lär man sig mycket om båten när man gör långseglingar (man övar olika tillagningar, man lära sig att känna båten inuti) som kan vara nyttigt under kappseglingar. 

Vad kostar ett mätbrev?

Om man ansöker innan april inför säsongen brukar det ligga runt 650 kr för ett nytt mätbrev. Om man då bara ”uppdaterar” året efter brukar det vara ännu billigare året efter (runt 250 kr).

Kan jag bara börja med kappseglingen?

Svaret är i princip JA!

Bäst är att bara börja med någon lokal kappsegling hos en klubb. Många klubbar brukar ha ”onsdagsseglingar” (eller någon annan veckodags kväll under sommarsäsongen) med deltagaren i olika typer av båtar och stämningen brukar vara rätt bra!

Var finns kappseglingar?

Kolla med klubbar i ditt eget område och kanske hos din egen båtklubb. Kända seglingar i Stockholmsområde är:

-onsdagseglingar på Baggensfjärd hos Saltsjöbadens båtklubb (fem onsdagar i maj/juni och fem i aug/sept). Se Facebook ”Kappsegling på Baggen” och Sailarena.

-onsdagsseglingar på Trällhavet (TBK) i norra Stockholm. Se Facebook ”TBK kappseglare”

Göteborg, bland annat:

-måndagsseglingar hos Slören (Skepparkannan). Se Facebook ”Segelsällskapet Slören”.

Skåne, bland annat:

-Malmö segelsällskap har torsdagsseglingar.

Och det finns flera i hela Sverige!

Länkar

https://www.svensksegling.se/matbrevbatteknik/SRS/ansokansrsmatbrevenskrov/

www.sailarena.com

Facebook: https://www.facebook.com/SRSinfo