Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Skrov o Däck / Vurderer kjøp av Accent
« Senaste inlägg av Nyfiken1981 skrivet 9 juli 2019 kl. 07:22:21 »
Skulle gjerne hatt bilder av bunnen innvendig med innfestingsbolter for kjøl m.m. På båten jeg har sett på er det endel rust. Gjerne også eksempel på bilde hvor båten har grunnstott og hvordan det kan se ut.

Når det gjelder skrov er den temmelig slitt og skador i gelcoat, i baug har den blitt sparklet og det må gjøres mange timers jobb for å få den fin.

Tack for respons :)
2
Skrov o Däck / Stävskydd?
« Senaste inlägg av staffan sjöberg skrivet 9 oktober 2018 kl. 11:09:30 »
Någon som vet var man kan skaffa stävskydd? Några omilda anlöpningar mot brygga av betong har gjort näbben ful och lite sprucken. Ett originaltillverkat skydd hos smidesfirma kostar 5000 + moms. Lite svettigt tycker jag. Tips på färdigt skydd som passar Accent26?
/Staffan
3
Allmänt / Segla solo - Midsummer solo challenge
« Senaste inlägg av fati740 skrivet 13 april 2018 kl. 21:23:33 »
Är det ingen av er Accentseglare som ska segla lite solo?

http://www.midsummersolo.com/

10 Platser öppnas på måndag. Det var bra tryck vid första registrering, så man få vara snabbt.

Ska segla själv med min Albin 79 och tyckte det skulle vara kul att har nån hyfsat likt båt...

Nån?
4
Säljes / Racingsegel North Sails
« Senaste inlägg av niklas skrivet 9 augusti 2017 kl. 12:38:24 »
https://www.blocket.se/stockholm/Racingsegel___Albin_Accent_74471445.htm?ca=11&w=1

North Sails racingsegel

- Storsegel North Sails bakad 3DL 680 dual layer med lattor
- Genua 1 North Sails bakad 3DL 680

Beställda inför Gotland runt 2011 enligt specen "Det bästa som går att få oavsett pris". Båten som seglen satt på vann sedan Gotland Runt 2011.

Genuan är i nyskick är endast använd under en Gotland Runt segling och vid ett par enstaka testseglingar.

Storseglet är använt ett par säsonger men också i mycket bra skick.

Nypris för seglen var 50.000:-

Pris:

Genua: 15.000:-

Storsegel: 10.000:-
5
Inredning / SV: Träplatta förpik
« Senaste inlägg av pacific skrivet 27 februari 2017 kl. 22:37:54 »
Läs i tipsbanken hur man får tätt. Rekommenderar epoxi istället för polyester mot trä för att undvika fuktvandring.
6
Motor o Drivlina / SV: Motorstrul
« Senaste inlägg av pacific skrivet 27 februari 2017 kl. 22:23:26 »
Var ligger båten? Yanmar service finns på många ställen i landet. De gamla motorerna är okomplicerade och kan renoveras, det mesta finns, fast vissa delar måste sökas begagnat. Är motorn riktigt kass, sök efter renoverade motorer ifall du inte vill investera i nytt.
7
Rigg o Segel / SV: Mast som lutar framåt
« Senaste inlägg av pacific skrivet 27 februari 2017 kl. 22:14:00 »
Masten bör stå i princip lodrätt när akterstaget är sträckt. Möjligen något lite (någon decimeter nätt vid däck) lutad akteröver. Det kontrollerar du genom att hänga en lämplig tyngd ex. vis stor skiftnyckel i storfallet. Då bör även toppvanten och spridarna ligga i linje med maströret, dvs spridarna trycks varken föröver eller särskilt mkt akteröver. Behöver du förlänga så är enklast att köpa färdiga rigg-toggles - OBS dimension på riggbult i förstaget är styrande. Annars köp 2 st färdiga hålborrade plåtar hos riggaren.
8
Motor o Drivlina / SV: Motorstrul
« Senaste inlägg av balten skrivet 23 november 2016 kl. 16:51:30 »
låter som Backslaget inte vill vara med , men som sagt det kan ju vara vad som helst, bättre beskrivning kan vara till Hjälp
9
Säljes / Tävlingssegel Laminat
« Senaste inlägg av balten skrivet 27 juli 2016 kl. 12:26:44 »
Hej
Storsegel och försegel till Rulle
Inköpta 2014 änvänt en sommar
I nyskick
Högstbjudande  så allt går att diskutera
Sven
0762656626
10
Rigg o Segel / Mast som lutar framåt
« Senaste inlägg av Thazzo skrivet 7 juni 2016 kl. 09:34:26 »
Hej,

Vi har precis införskaffat oss en Accent och jag är lite funderande kring hur masten står. Liggandes vid bryggan så ser det ut som om masten pekar framåt (iaf jämfört med andra båtar). Hon seglar ändå ganska neutralt på kryssen men har inte riktigt kunnat jämföra höjden hon tar då jag bara har monster genuan och därför egentligen alltid varit överriggad i de vinderna jag varit ute.

Förstaget har rulle som är monterad i ankerboxen. Kan det vara att förstagslängden inte anpassades när denna ombyggnationen gjordes? Ser även att det finns ett till beslag i ankarboxen lite längre fram och upp.

Frågan är, hur förlänger jag förstaget på enklast sätt? Finns lite marginal att förlänga nere i ankarboxen utan att rullen slår i.

Även märkt att lä vanten slackar i 6 m/s uppåt även om jag anser att riggen redan är ganska spänd.

Tacksam för all input, kanske inte är något jätteproblem men det ser framförallt inte bra ut  :D

Hälsningar
Sidor: [1] 2 3 ... 10