Författare Ämne: Mast som lutar framåt  (läst 817 gånger)

Thazzo

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Båtnamn: Eos
  • Båtnummer: 128
Mast som lutar framåt
« skrivet: 7 juni 2016 kl. 09:34:26 »
Hej,

Vi har precis införskaffat oss en Accent och jag är lite funderande kring hur masten står. Liggandes vid bryggan så ser det ut som om masten pekar framåt (iaf jämfört med andra båtar). Hon seglar ändå ganska neutralt på kryssen men har inte riktigt kunnat jämföra höjden hon tar då jag bara har monster genuan och därför egentligen alltid varit överriggad i de vinderna jag varit ute.

Förstaget har rulle som är monterad i ankerboxen. Kan det vara att förstagslängden inte anpassades när denna ombyggnationen gjordes? Ser även att det finns ett till beslag i ankarboxen lite längre fram och upp.

Frågan är, hur förlänger jag förstaget på enklast sätt? Finns lite marginal att förlänga nere i ankarboxen utan att rullen slår i.

Även märkt att lä vanten slackar i 6 m/s uppåt även om jag anser att riggen redan är ganska spänd.

Tacksam för all input, kanske inte är något jätteproblem men det ser framförallt inte bra ut  :D

Hälsningar

pacific

• Proffs
  • Antal inlägg: 75
  • Båtnamn: Pacific
  • Båtnummer: 260
SV: Mast som lutar framåt
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2017 kl. 22:14:00 »
Masten bör stå i princip lodrätt när akterstaget är sträckt. Möjligen något lite (någon decimeter nätt vid däck) lutad akteröver. Det kontrollerar du genom att hänga en lämplig tyngd ex. vis stor skiftnyckel i storfallet. Då bör även toppvanten och spridarna ligga i linje med maströret, dvs spridarna trycks varken föröver eller särskilt mkt akteröver. Behöver du förlänga så är enklast att köpa färdiga rigg-toggles - OBS dimension på riggbult i förstaget är styrande. Annars köp 2 st färdiga hålborrade plåtar hos riggaren.
Johan