Författare Ämne: Träplatta förpik  (läst 918 gånger)

prodive

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Båtnamn: Björlanda Kile
  • Båtnummer: 560
Träplatta förpik
« skrivet: 29 december 2015 kl. 08:23:14 »
Vet inte hur jag på ett bättre sätt ska beskriva det jag menar. Om man tänker väggen längst fram i rörpiken sitter det (i alla fall på min  accent) en plywood platta. Denna har börjat bli dålig pga fukt och tänkte byta ut den. Någon som vet hur tusan man får bort den? Känns som den sitter limmad fast och då kanske det bara är att försöka slita loss den? Tack på förhand.

Garfield80

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Båtnummer: 80
SV: Träplatta förpik
« Svar #1 skrivet: 9 februari 2016 kl. 10:00:27 »
Hejsan,    Plattan är plastad från baksidan i ankarboxen.När du slitit bort den,såga bort plastningen men lämna kvar en liten kant som slipas tunn i ytterkant,som stöd för den nya plattan. Du måste slipa bort all färg så det blir ren plast innan du plastar fast den nya plattan,när den är fastplastad kan du plasta ett lager väv över hela plattan så den inte kan suga åt sig vatten och ruttna.Till sist målas allt med Topcoat. Det måste bli helt tätt för det kommer in vatten i ankarboxen under segling. Om dräneringshålet för ankarboxen är framåt sätt igen hålet ,för det trycks in vatten där under segling. Borra hålet på sidan och sätt en ventilator för ankarboxar ,om den köps på SEASEA är artnr: 2136  öppningen på ventilatorn ska vara bakåt. Hälsningar  Tomi

pacific

• Proffs
  • Antal inlägg: 75
  • Båtnamn: Pacific
  • Båtnummer: 260
SV: Träplatta förpik
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2017 kl. 22:37:54 »
Läs i tipsbanken hur man får tätt. Rekommenderar epoxi istället för polyester mot trä för att undvika fuktvandring.
Johan